Heltids- eller ämnesstuderande?

Som heltidsstuderande siktar du på både vuxengymnasiets avgångsbetyg och /eller studentexamensbetyg.

Vuxengymnasiets läroplan omfattar minst  88 studiepoäng  för att få avgångsbetyg.

Antalet obligatoriska studier  är 71-72 studiepoäng/sp för de som läser kort matematik och 79-80 sp för de med lång matematik. De resterande studierna bör i första hand vara nationella valfria studier.

Du kan bli heltidsstuderande om du är minst 18 år och har förmåga till självständigt arbete och kan ta ansvar för dina studier.  Studierna genomförs på distans, vilket förutsätter att du har tillgång till dator och internetuppkoppling.

Sökande med annat modersmål än svenska bör kunna uppvisa minst vitsord 3 i alla delar av YKI-språkprovet vilket motsvarar språkfärdighetsnivån B1 enligt europeiska referensramen för språk.

Rektor kan undantagsvis bevilja studierätt till sökande som är yngre än 18 år baserat på den sökandes hälsotillstånd eller personliga livssituation. Varje enskild ansökan av sökande under 18 år prövas av rektor.

Studietiden för att avlägga gymnasiets lärokurs är högst 4 år. (Se Gymnasielag 714/2018 § 23)

Som ämnesstuderande har du för avsikt att avlägga enskilda studieavsnitt eller något enskilt ämne.

Bland våra många ämnesstuderande finns personer som förbereder sig för att avlägga studentexamensprov i något specifikt ämne eller kompletterar sina tidigare gymnasiestudier.  Många studerande förbereder sig för studier på tredje stadiet.

Du som är inskriven i ett daggymnasium och funderar på ämnesstudier vid Aftis:

• Rådgör med studiehandledaren på din hemskola
  • Diskutera med rektor vid din hemskola om vem som står för kostnaderna för studierna och läromedel
  • Anmäl dig till studier via Aftis hemsida. Notera anmälningstiderna för varje period.

[ej bekräftat/21.2.24] Studierna kostar 35€ per studiepoäng. Ett studieavsnitt på 2 sp kostar 70€ och ett studieavsnitt på 3 sp kostar 105€.

Kombistuderande, eller dubbelexamensstuderande, är ämnesstuderande hos oss. Vi samarbetar med Yrkesakademin i Österbotten, Vasa yrkesinstitut och Fria kristliga folkhögskolan. Vi har också samarbete med andra yrkesutbildningsläroanstalter runt om i landet.

Dubbelexamensstuderande läser ämnen  som modersmål, finska, engelska, matematik eller något realämne som erbjuds de studerande på olika sätt vid de olika skolorna. De avlägger 10-12 sp modersmål, 10-12 sp finska (beroende på lärokurs), 12 sp engelska, 12 sp kort matematik och 6 eller flera sp i realämnet. Gymnasiestudierna ingår i kombistuderandes grundexamen, och betalas huvudsakligen av yrkesläroanstalten.

Kombistuderande har möjlighet att astudera vid Aftis för att höja vitsord eller med kanske ett ytterligare realämne inför studentexamen.

Privatelev är en studerande som har för avsikt att avlägga något eller några studieavsnitt i någon annan period än vad som anges på kursbrickan.

Ett studieavsnitt som privatelev kostar 200 euro.