Läs en spännande och välskriven bok i sommar!

Att läsa spännande romaner när man är ledig är aldrig fel. Det kan man göra när solen lyser eller om det regnar.

Utmana dig själv och läs en valfri bok på alla de språk du behärskar, så får du öva dina språkkunskaper samtidigt. Eller varför inte läsa en vuxenserie, en novellantologi, en reseskildring eller en e-bok?

Här nedan kan du läsa Lina Portins recension av Malin Persson Giolitos aktuella kriminalroman ”Störst av allt”:

Kärlekens och drogernas konsekvenser

Ett liv kan förändras fullständigt på ett enda ögonblick, men så var det inte i Majas fall. Majas liv förändrades stegvis, men första steget var när hon träffade Sebastian den där sommarkvällen. Sebastian tog henne med storm och det var startskottet till det som komma skall. Men hon hade ingen aning om vad det var som skulle hända. Att hon en tid senare skulle skällt ut Sveriges rikaste man Claes Fagerman, blivit våldtagen och sitta i tingsrätten och anklagas för mord hade hon aldrig anat.

Kriminalromanen ”Störst av allt” av Malin Persson Giolito från 2016 utspelare sig vid Djursholms allmänna gymnasium där majoriteten av eleverna tillhör överklassen. En dag hörs skott ifrån ett av klassrummen på Djursholms allmänna gymnasium och nio månader senare sitter Maria ”Maja” Norberg i rättegångssalen och anklagas för mord. Hon anklagas för att tillsammans med Sebastian Fagerman ha skjutit ihjäl flera elever i sin klass. Åklagaren och medierna har målat upp Maja som en kallblodig mördare som sköt sina klasskompisar eftersom hennes pojkvän bad henne om det, för att störst av allt är kärleken och man gör allting för den.

När Maja möter Sebastian är han endast den populära, charmiga och rika killen som ordnar de galnaste hemmafesterna man någonsin kan fantisera om. Under relationens gång förändras han till en annan person. Drogerna som tidigare endast var en rolig krydda på hans galna fester blir allt mera en del av vardagen. Ångesten han har inom sig, som till stor del orsakats av pappa Claes kränkande beteende, dämpas endast genom drogerna och Majas umgänge. Så Maja och Sebastian isolerar sig och umgås endast med varandra och glider allt mer ifrån sina gamla vänner. Maja slits mellan att våga lämna eller att stanna kvar.

Boken behandlar också klassfrågor och utanförskap. Majas klasskamrat Samir som är invandrare och bor i Stockholms fattigare delar kämpar dagligen för att göra sin röst hörd. Han går i ett gymnasium där allas föräldrar är näst intill miljonärer medan han själv lever i en helt annan värld. Han är smart och mycket duktig i skolan och han använder sin intelligens till att göra sin röst hörd och försöker flera gånger upplysa andra om hur svårt det kan vara för invandrare som kommer till Sverige. Samir och Sebastian ryker ihop flera gånger på grund av deras väldigt olika livsstilar men också på grund av Maja.

När Maja under förhandlingarna blir inlåst i en isoleringscell och inte får träffa någon annan än hennes försvarare, prästen och personalen känner hon ångest och ensamhet för första gången på riktigt. Hon har nästan dagligen mentalt tuffa förhör som hon måste hålla sig skärpt på. När åklagaren en dag visar henne bilder på en död Claes Fagerman rasar Maja ihop. Hon ropar och skriker och får en renodlad panikattack. Ingen på häktet förstår henne förutom en av vakterna. En kvinnlig vakt vid namn Sussi blir just det stödet Maja behöver för att klara av vistelsen i isoleringen.

Boken blev återigen aktuell när Netflix i år gjorde en serie baserad på den. I rollerna kunde man se Hanna Ardéhn som Maja Norberg, tonårsidolen Felix Sandman spela Sebastian Fagerman och komikern William Spetz som Samir. Serien var precis som boken alldeles fantastisk och gripande. Men att visuellt få se allt blod och höra skriken gjorde så att man blev ännu mera tagen.

När man läste boken så sögs man verkligen in i den. Det kändes som att man bodde i Djursholm, gick på Djursholms allmänna gymnasium och umgicks med Maja och alla hennes vänner. Sättet hur Malin Persson Giolito hade beskrivit allt in i minsta detalj gjorde så att man bara vill fortsätta läsa. Boken berättades ur Majas synvinkel och man kände verkligen empati för henne. Vill du uppleva mycket spännande, gripande och modern läsning så är denna boken ett bra val för dig, oavsett ålder.

Lina Portin

Läs mer om serien: