Idrottsprofilering

Målsättningen är att erbjuda aktivt idrottande studerande som siktar på att bli elitidrottare möjligheten att vid sidan av sina gymnasie- eller yrkesstudier träna professionellt och målmedvetet.

En del av Vasaregionens idrottsakademi. Fungerar i Vasa stads läroanstalter på andra stadiet vid Vaasan lyseon lukio, Vasa gymnasium och Vasa yrkesinstitut Vamia.

Robin Salo spelar ishockey och representerar Sport i ligan. Han studerar vid Vasa gymnasium. Robin började spela som mycket ung och med hård träning har han utvecklats till en duktig spelare, för säsongen 2015 ligans yngsta spelare. Hans dröm är en karriär i NHL. Robin berömmer Vasa idrottsprofilering och säger ”Min nivå har höjts under min tid i idrottsprofileringen och det är också bra att min skolkamrater också är idrottare med liknande målsättningar och intressen som jag har”.

Jere Koskela flyttade från Nykarleby till Vasa för att kunna studera och träna innebandy målmedvetet. Jere studerar på maskin- och metall-linjen vid Vasa yrkesinstitut. Jeres mål är att spela i herrarnas division 1 lag och sedan stiga till ligan. ”Att kombinera studier och idrott medför egna utmaningar men med hårt arbete skall det nog ordna sig”.

Lotte Makkee har hållit på med konståkning sedan hon var 4 år, hon studerar vid Vasa gymnasium. Om sina framtidsplaner säger Lotte ”Jag kommer att träna så mycket som möjligt så får vi se hur långt det räcker”. Lotte är också mycket nöjd med Vasa idrottsprofilering, det går bra att både studera och träna på toppnivå.

Samu Alanko föddes i Hyvinge och har spelat fotboll sedan han fyllde 5 år. Hans dröm är att bli fotbollsproffs och spela fotboll utomlands. Samu studerar vid Vaasan lyseon lukio. Han berättar att ”ibland känns det tungt både i skolan och på träningar men Vasa idrottsprofilering har ordnat allting mycket bra. Det är smidigt att man kan kombinera studier och idrott och inte bara träna utanför skoltid” .

Vasabon Lauri Hatunen har hållit på med simning i över 8 år. Hans största dröm är att få representera Finland i de olympiska spelen. Han är således mycket motiverad och tränar hårt. Lauri studerar vid Vaasan lyseon lukio. Lauri sammanfattar sina tankar såhär: ” Att studera och idrotta är båda två viktiga för mig, det har således inte varit svårt att kombinera dessa”.

Många olika idrottsgrenar finns med. Tyngdpunktsgrenar är

Andra grenar är t.ex. bågskytte, golf, friidrott, redskapsgymnastik, brottning, redskapsgymnastik, truppgymnastik, boboll, skidåkning, volleyboll och skidskytte. Idrottarna har en egen individuell läroplan samt egna spelregler.

I schemat insatt 3 träningar i veckan:
tisdag-, torsdag- och fredag-morgnarna hela läsåret.

Ansökan i samband med den gemensamma elevantagningen på egen ansöknings-blankett.  Egen läroplan för elitidrott.

Fördelar

• tid för träning och återhämtning
  • utveckling av individuella färdigheter och kunskaper
  • en socialt trygg och inspirerande omgivning, där den studerande har möjligheter att växa till en välmående, initiativ- och ansvarstagande individ.

Spelregler och ansökning

ANSÖKNINGSBLANKETT