Parisresan

Värdfamiljerna

Tre av nätterna i Paris bodde vi i värdfamiljer. Familjerna var vana med att ta emot elever som inte kunde prata så bra franska. Vissa familjer bestod av endast en kvinna medan andra hade stora familjer med barn och husdjur. Alla bodde utanför centrum och vi tog oss dit på egen hand med spårvagn eller metro. De flesta från vår grupp var riktigt nöjda med sina familjer. Förutom att vi fick öva på vår franska fick vi även en inblick i den franska kulturen. I Frankrike är framförallt matvanorna annorlunda. Till frukost får man oftast bara något sött, till exempel en croissant eller pain au chocolat, och middagen äts mycket senare än vi är vana med, oftast först åtta tiden på kvällen. Till middag kunde man få typiska franska rätter, till exempel quiche som är en fransk paj. Vi spenderade kvällarna och morgnarna vid familjerna. De flesta av oss blev bättre på sin franska efter de tre dagarna vid familjerna eftersom man tvingades tala språket.

Fritid & mat

Under veckan har vi haft rejält med tid för eget program. Mycket tid gick åt för shopping på bland annat den populära gatan Champs-Élysées men även i shoppingcentret Forum des Halles. Stadsdelen le Marais bjöd på vintagebutiker och god mat. Om man befinner sig i Paris ska man definitivt köpa med sig crêpes från något stånd! Fritidstimmarna gick även åt att upptäcka olika delar av staden och besöka några av Paris vackraste parker. Hade man gått om tid kunde man sätta sig ner vid ett café eller boulangerie för fransk fika. Vid en restaurang nära Sacré-Cœur åt hela gänget en tre rätters middag på söndagen. Då smakade några av oss på sniglar, som faktiskt inte smakade så illa! Under fritiden åkte de flesta omkring med metro medan andra bestämde sig för att pröva på att ta sig fram med eldriven scooter. Några elever hann även ta en länk i Montmartre innan vi begav oss hemåt på onsdagen.

Sevärdheterna

I Paris finns många sevärdheter och vi lyckades bonga de flesta. Bland annat Eiffeltornet som vi tyvärr missade vår tid för att gå upp i men vi picknickade i parken bredvid och beundrade tornet från marken. På kvällen glittrar också Eiffeltornet en gång i timmen i 5 minuter vilket vi också lyckades se. Andra kända sevärdheter såsom Triumfbågen, Notre-Dame och Sacré-Coeur såg vi också. Uppe vid Sacré-Coeur kunde man se ut över staden och några av oss hade utsikt över Sacré-Coeur från våra hotellrum. Två museum hann vi också med, Musée d’Orsay och Louvren. Båda är konstmuseum och vi såg många fina och kända verk, bland annat Mona-Lisa i Louvren. Under vår Bateau-Mouche, båttur längs Seine Floden såg vi också många av dessa sevärdheter.

Skolbesök

På måndagen besökte vi två olika franska gymnasieskolor i området Drancy. Den första var lite mindre med 400 elever som studerade teknik. Gymnasiet var mer praktiskt inriktat och vi fick bl.a. se olika maskiner som eleverna hade programmerat. Skoldagen var studerandenas första efter påsklovet och det var även den första dagen på ramadan. Lärarna i skolan var mycket entusiastiska och ansträngde sig för att få ihop ett passande tidsschema för oss. Den andra skolan var lite större på 2 000 studeranden och hade förutom en generell linje även en konstlinje. Konstverken vi såg var mycket vackra och många av dem behandlade ett samhällskritiskt tema. I samband med skolbesöken fick vi öva oss på att prata franska både på rasten då vi bekantade oss med några studeranden, men även under en lektion vi medverkade på. Lektionen var till för studeranden som rätt nyligen anlänt till Frankrike och behövde öva sig på franska. Bland studerandena fanns alla olika nivåer, allt från de som hade franska som ett av sina modersmål, till de som endast hade pratat språket i några månader. Skolbesöken var mycket intressanta och det var kul att se hur finska och franska gymnasier skiljer sig från varandra.