Börja studera vid Aftis?

Under menyn finns viktig information för dig som kanske väljer att börja studera vid Aftis. Utförlig information finns om distansstudier, tentamen och bedömning.

Antagningsgrunder

Antagningsgrunderna till vuxengymnasiet, för sökande som har för avsikt att avlägga gymnasiets lärokurs vid Vasa svenska aftonläroverk är:

• Sökande har fyllt 18 år
  • Studierna förutsätter att den sökande har förmåga till självständigt arbete och kan ta ansvar för sina studier
  • Studierna genomförs på distans vilket förutsätter att den sökande har tillgång till dator och internetuppkoppling
  • Sökande med annat modersmål än svenska bör kunna uppvisa minst vitsord 3 i alla delar av YKI-språkprovet vilket motsvarar språkfärdighetsnivån B1 enligt europeiska referensramen för språk.

Rektor kan bevilja studierätt undantagsvis till sökande som är under 18 år endast av grundad anledning som har samband med sökandes hälsotillstånd eller personliga livssituation.

Varje ansökan av sökande som är under 18 år prövas enskilt av rektor.

Antagningsgrunderna baseras på Gymnasielag 714/2018 §22.

Sökande som har för avsikt att avlägga gymnasiets hela lärokurs (heltidsstuderande) antas endast i augusti 2024.  Ansökan sker via länk på våra hemsidor och antagningsbesked ges v. 34.[ förtydligas]

Du som är inskriven i ett daggymnasium och funderar på ämnesstudier vid Aftis:

• Rådgör med studiehandledaren på din hemskola
  • Diskutera med rektor vid din hemskola om vem som står för kostnaderna för studierna och läromedel
  • Anmäl dig till studier via Aftis hemsida. Notera anmälningstiderna för varje period.

Du som är inskriven i ett daggymnasium och funderar på att byta till Aftis:

• Byte från daggymnasium till Aftis sker alltid enligt prövning.
  • Rådgör med studiehandledaren på din hemskola.
  • Kontakta biträdande rektor på Aftis.

Byte av skola föregås alltid med en prova på period medan du är inskriven i ditt nuvarande daggymnasium. Om byte till helstidsstuderande på Aftis blir aktuellt:

• Be din studiehandledare / rektor om skiljebetyg
  • Be om att få din plan för studentexamen