Aktivitet ger energi! – På andra stadiets läroanstalter gör man mycket gott för att befrämja studerandens välmående, trots Corona tiden

För tio år sedan inleddes projektet Mobilskola för grundskolorna, som under årens lopp har spridit sig även till förskoleundervisningen, med namnet Småbarnspedagogiken i rörelse och till andra och tredje stadiet med namnet Studier i rörelse. Dessa program för aktivt vardagsliv har varit regeringens främsta projekt och har samordnats nationellt av Likes. Vamia satte igång projektet i Vasa för andra stadiet och gav det namnet Aktivitet ger energi! Därmed inleddes ett tvåspråkigt samarbetsprojekt mellan Vasa Gymnasium och Vaasan Lyseon lukio för att öka studenternas aktivitet.

Under de fyra senaste åren har gemensamt samarbete gjorts mellan tre läroanstalter genom att skaffa verktyg och möjligheter för att öka studerandenas aktivitet. Gemensamma evenemang har varit bl.a. plogging-evenemanget, där studenterna gick ut för att röra på sig och plocka skräp och på Elisa stadion arrangerades ett gemensamt aktivitetsevenemang.

Varje läroanstalt har också självständigt planerat program för sina egna behov. Vasa gymnasium har satsat på ergonomin i klassrummen och på energigivande pausgymnastikstunder. På Vamia igen gjorde man ett nytt gym och man ordnar uppfriskande bowlingstunder under lektionerna. Möjligheterna och den nya utrustningen har tagits emot positivt.

– Varje lärare verkställer saken på sitt sätt.Någon tycker om fotboll eller frisbeegolf, någon vill gå i skogen eller på museum för att söka upplevelser, berättar läraren Satu Rönnlöf.

Information om projektets finansiär: Pressmeddelande –  Regionsförvaltningsverket

Mer information om projektet: Studier i rörelse

pausgymnastik

Kontakter